Ons engagement
"We cannot protect something we do not love, we cannot love what we do not know, and we cannot know what we do not see. And touch. And hear." ~ Richard Louv
De natuur is kostbaar en uniek. We delen haar graag met je maar beschermen haar tegelijk ook.
Er was eens een Grot...
In de jaren 1850, hield Baron Edouard de Spandl, bewoner van de streek en fervent natuurliefhebber, er wel van om de Grotten van Han te verkennen, samen met bewoners van het dorp Han-sur-Lesse. Geïntrigeerd door de mysterieuze en tijdloze schoonheid van de Grot, besloot hij deze topbeleving te delen met de rest van de wereld. In 1856 kocht hij de Grot en liet hij er werken uitvoeren om ze toegankelijk te maken voor het grote publiek.
Het Wildpark: de uitzonderlijke natuur rond de Grot
Een honderdtal jaar later, trokken de Grotten van Han bezoekers aan van over de hele wereld. Door deze voortdurende toestroom van bezoekers vreesde men echter dat de bijzondere, natuurlijke omgeving van de Grot verstedelijkt zou worden. Op aansturen van de dorpelingen, koos het Domein er daarom voor om de omgeving van de Grot te beschermen. In 1970 werd zo het Wildpark geopend: een groot gebied waar meerdere Europese dierensoorten – die leven of vroeger leefden in onze regio's – samenleven. Het Wildpark vormt nog steeds een unieke, beschermde biotoop voor dieren die er in semi-vrijheid kunnen leven.
Onze missie
Sinds meer dan een eeuw, houdt het Domein al de missie vol die de oprichters zich ooit voornamen. We zien het als onze verantwoordelijkheid om de natuurpracht van het Domein te beschermen en te delen met zoveel mogelijk mensen. En het is net die missie die elk van onze teamleden motiveert, dag na dag. Want wij krijgen immers de kans om telkens weer onze passie voor het Domein en de natuur te tonen!
Behoud van de biodiversiteit
Het meer dan 250 hectare grote domein herbergt een enorme rijkdom aan unieke biodiversiteit, goed voor duizenden, soms erg uitzonderlijke, planten- en diersoorten. Om die biodiversiteit nog meer te stimuleren, leiden we diverse programma’s om de natuurlijke omgeving verder te herstellen (kalkgrasland, hoogstamboomgaarden…). Daarnaast nemen we ook deel aan introductie- en reproductieprogramma’s van inheemse, bedreigde diersoorten zoals de gladde slang en de geelbuikvuurpad.
Behoud van diersoorten
We gaan in onze missie trouwens nog een stapje verder dan dat behoud van de natuurlijke site, met haar authenticiteit en biodiversiteit. We zetten de grote, natuurlijke ruimte en de professionele vaardigheden van ons team ook in om bedreigde diersoorten te reproduceren en te herintroduceren. Denk maar aan de Europese bizon, het Przewalskipaard, de veelvraat, enz.
Samenwerking met wetenschapswereld
De Grot en het Wildpark zijn in feite levende, wetenschappelijke labo’s. We werken dan ook samen met tal van wetenschappelijke instellingen met diverse disciplines, die helpen onze kennis voortdurend uit te breiden over de ondergrondse wereld, de dieren- en plantenwereld. Om de uitwisseling van kennis en ervaring te bevorderen, zijn de wetenschappers gegroepeerd in het ‘Comité Scientifique de la Grotte et le Comité Éthique et Scientifique du Parc Animalier’ (Wetenschappelijk Comité van de Grot en het Ethische en Wetenschappelijke Comité van het Wildpark).
Educatie en sensibilisering
“Informeren en sensibiliseren zijn noodzakelijk voor elk beleid en elke gedragswijziging.”
~ Uit de brochure van de Waalse Regio: ‘Education relative à l’Environnement.’
Door onze bezoekers toe te laten zich met al hun zintuigen onder te dompelen in de authentieke, wilde natuur van onze site, voorzien van een ondersteunende, educatieve artistieke en ludieke uitleg, versterken we de band tussen de mens en de natuur. Het is die band die het verlangen om de natuur te beschermen, vergroot.
Het Domein verkiest streekproducten
Sinds vele jaren, serveren de verschillende horeca en logementen van het Domein tal van streekproducten. Lokaal consumeren, dat is kiezen voor kwaliteit én tegelijk de lokale economie steunen en de natuur beschermen. Deze principes sluiten naadloos aan bij de waarden van het Domein.
Het Domein koopt zoveel mogelijk aan bij lokale producenten (fruitsappen, bieren, yoghurt, koekjes, kazen, ijs...).